There is no freedom of choice for humans,
if it has been taken away from them at the beginning.
Breast-feeding is not a choice,
but an obligation to the choice.
Give your child the freedom of choice

Quick Search

Custom Search

Cari@susuibu.com

Custom Search

Wednesday, November 8, 2006

Maintain milk supply

Kebanyakkan kita memang nak 'maintain milk supply'.
Apakah tindakan yang kita perlu ambil untuk memastikan 'milk supply' kita bertahan lama???
KEYWORD-RAJIN....

Kena rajin.
Kebanyakkan ibu-ibu yang baru melahirkan anak, pada awalnya memang amat berkobar-kobar semangat hendak menyusukan anak tetapi setelah mula bekerja, semangat itu menjadi makin luntur. Pelbagai alasan diberikan...tak sempat laa...sibuk la..dan macam-macam lagi. Jika anda benar-benar ingin berjaya dalam 'dunia penyusuan susu ibu' ini anda perlu rajin dan konsisten. Jangan hanya tahu memberi alasan.

Dari pengalaman saya..Konsisten mengepam adalah salah satu aktiviti penting bagi memastikan penghasilan susu tidak terjejas. Jangan mudah terpengaruh dengan mereka yang tidak bersungguh menyusukan anak. Anda adalah anda..anda bukan mereka.
Saya paling tidak suka mereka yang pandai bercakap tetapi tidak pandai melakukan...'cakap tak serupa bikin'. Orang sebegini patut kita elakkan. Mereka inilah bakal menjerumuskan kita ke lembah kegagalan.

Pelikkan..Untuk menyusukan anak sendiri pun masih ramai ibu- ibu yang memberi alasan.....Alangkah ruginya mereka yang mempunyai anak tetapi tidak menyusukana anak mereka....
Nasihat saya..
Kepada ibu- ibu yang anak masih kecil dalam usia 2-4 bulan..dan berniat ingin menyusukan anak dengan susu ibu sepenuhnya....
Rajin-rajinkanlah diri anda.

1 comment:

Anonymous said...

setuju sesangat :-)