There is no freedom of choice for humans,
if it has been taken away from them at the beginning.
Breast-feeding is not a choice,
but an obligation to the choice.
Give your child the freedom of choice

Quick Search

Custom Search

Cari@susuibu.com

Custom Search

Thursday, October 30, 2008

Pengalaman menyusukan anak di tempat awam.

1. shopping complexe
Jika ada nursing room, bolehlah susukan di nursing room.
Setakat ini semua jaringan syarikat Jusco memang ada sediakan nursing room.

Cuma masalahnya para pengunjung.
Ada yang susukan anak yang bottle feeding pun perlu guna nursing room.
Siap sekeluarga consists of mother, father, granparents, and all included maid!

saya pernah minta sekeluarga keluar dari feeding room kerana mereka ingin 'menumpang' bilik yang saya dan akif guna,
(tumpang: based on siapa datang dulu)
Sekali yang datang segerombolan macam rombongan meminang.
Jadi dengan muka selamba saya minta mereka beredar.
Jika ingin menukar lampin tukarlah diruangan disediakan tidak perlu menggunakan feeding room.
keyword: Manner pengguna

Jika berkunjung ke shopping complexe yang tidak menyediakan nursing room.Boleh susukan anak di surau.Ataupun pakailah pakaian yang breastfeeding friendly.Juga boleh gunakan selendang untuk melindungi.

2. Hospital
Jika berkunjung ke hospital rakan bayi memang ada feeding room/breastfeeding room.
Hospital Baling pun ada!-muat untuk sepasang anak dan ibu.
Hospital Sg.Petani besar breastfeeding roomnya!
Di hospital juga, ada segelintir ibu yang bottle feeding anak menyusukan anak di dalam breastfeeding room.Boleh bukan tak boleh, tetapi pastikan anak yang hanya menemani tidak menganggu ketenteraman bayi-bayi lain.

3. Menyusukan anak di majlis-majlis keramaian-kenduri kahwin
Pastikan anda memakai pakaian yang sesuai.
Boleh juga sediakan nursing cover atau selendang bagi melindungi

Saya memang tempah baju(adik saya yang jahitkan) yang khas untuk breastfeeding.

4. Menyusu di kedai makan/restoren/food court
Sama seperti item no.3

Langkah lain yang boleh diambil
Saya latih anak saya agar tidak meminta susu dikhalayak ramai/shopping kompleks(Jika di tempat yang ada nursing room saya encourage)

Apa yang saya buat,
Jika kami berkunjung ke tempat yang 'tidak mesra penyusuan susu ibu' saya akan berpesan kepada anak saya agar minum susu kenyang-kenyang ketika berada dalam perjalanan/dalam kereta
Seingat saya kali terakhir saya terkocoh-kocoh berkejar ke nursing room ketika dia berusia 4 bulan.
Selepas itu setiap kali kami keluar dia akan minum dahulu sebelum mulakan aktiviti luar. Ketika umurnya bawah 2 tahun dia boleh tahan tidak minum susu dalam 2-3 jam.
Air masak dibekalkan setelah usianya mencecah 1 tahun lebih.

Hingga ke hari ini dia sudah terlatih menyusu sampai kenyang sebelum ke mana-mana.
(tapi ada juga masanya dia tak boleh sabar-ketika inilah item no.1-4 digunakan)

Ohh terlupa pula
Jika pulang ke kampung
Menyusu di dalam bilik.
Ataupun menyusu dengan cover, ikut yang mana dia prefer.

No comments: