There is no freedom of choice for humans,
if it has been taken away from them at the beginning.
Breast-feeding is not a choice,
but an obligation to the choice.
Give your child the freedom of choice

Quick Search

Custom Search

Cari@susuibu.com

Custom Search

Monday, June 9, 2008

berpantang sendiri

Dari pengamatan saya, seluruh rakyat Asia memang beranggapan apabila lepas bersalin/dalam tempoh berpantang mesti dijaga oleh ibu-bapa sendiri ataupun mertua.

Namun, sejajar dengan kemajuan teknologi kita juga harus ingat berpantang boleh dilakukan sendiri. Hanya suami dan isteri (tidak perlu ibu bapa)

Ketika saya melahirkan Akif, semua tugasan menjaga kami dilakukan oleh suami saya.
Emak saya memang ada datang tapi sekadar ‘datang melawat’ dan menunjuk ajar serba sedikit.

Suami saya akan bangun awal pagi meyiapkan semua kerja rumah, cuci pakaian, sidai, kemas rumah dan sebagainya. Kemudian memasak nasi. Lauk saya sediakan sendiri.
Ketika 2 minggu pertama, suami juga yang memandikan Akif.

Apabila saya sudah ‘kuat’ (dalam 2 minggu selepas bersalin) saya turut membantu suami.
Dan apabila sudah habis pantang, kami melakukan kerja rumah dan menjaga anak bersama-sama.

Dan Alhamdulillah hingga ke hari ini kami bekerjasama melakukan kerja-kerja rumah.

Kesimpulan,
Kita boleh berpantang sendiri dengan syarat ada kerja sama antara suami dan isteri. Zaman sekarang ini juga sudah ada orang yang menawarkan khidmat menjaga orang berpantang. Jika ada budget berlebihan bolehlah.

2 comments:

mc ta said...

yup! 200% agree with you. further more, my 22 days baby gal, tak boleh minum susu lembu..kena soy base milk..lagi haru.. dlm erti kata lain..lagi mahal kan?? he..he..

Fid said...

y not try 'mommy base milk'?
hehehee