There is no freedom of choice for humans,
if it has been taken away from them at the beginning.
Breast-feeding is not a choice,
but an obligation to the choice.
Give your child the freedom of choice

Quick Search

Custom Search

Cari@susuibu.com

Custom Search

Sunday, June 1, 2008

Membentuk disiplin anak

Pada pandangan saya, pembentukkan disiplin anak wajib kita mulakan sejak dari kecil lagi.

Hari ini saya agak terkedu mendengar jiran-jiran menegur saya tentang 'kawalan' saya terhadap akif.
Selang sebuah rumah dari rumah kami ada majlis kenduri...Maka persediaannya mengambil masa 4 hari.

Jadi kami anak beranak pun berkunjunglah.
Walaupun belum hari kemuncak tetap ada jamuan makan.
Akif seperti biasa amat teruja dengan makanan luar.(mmmm...)

Tetapi hari ini dia mengambil keputusan untuk makan berjalan.
Dan sesungguhnya mummy tidak boleh memberi dia peluang melakukan sedemikian.

Ketika itulah suara-suara sumbang menegur saya tentang 'strict'nya saya dengan anak saya.

Mereka menyatakan anak mereka dahulu pun seperti akif.
Bagi saya ..saya masih ada ruang untuk betulkan disiplin..adat ..sopan santun anak saya.
Jadi biar saya bertegas sekarang.Biar nampak 'strict' sekarang jangan saya dipersalahkan kelak.

Cadangan:
1.Boleh mendenda anak jika dia melakukan kesalahan berulang, tapi didahului dengan penerangan yang jelas tentang kesalahannya.

2. Kanak-kanak yang sedang membesar ini memang banyak kerenahnya, jadi kita harus buka minda kita, banyakkan mengkaji perangai dan tingkah laku anak kita. Kalau rajin buat nota.

3. Mendisiplinkan anak memang tanggungjawap kita

Mencabar sungguh menjadi ibu bapa.

No comments: