There is no freedom of choice for humans,
if it has been taken away from them at the beginning.
Breast-feeding is not a choice,
but an obligation to the choice.
Give your child the freedom of choice

Quick Search

Custom Search

Cari@susuibu.com

Custom Search

Sunday, August 17, 2008

menyusu dengan selesa

PENYUSUAN BAYI AWAL BARU

Duduk dengan selesa dalam keadaan yang tegak dengan belakang anda disokong. Sebuah kerusi tanpa lengan adalah tempat paling sesuai atau duduk tegak atas katil dengan belakang anda disokong oleh bantal.

Sekiranya ini memberi anda keyakinan, letakkan sebuah bantal pada paha anda untuk membawa bayi anda ketinggian yang betul atau tinggikan satu lutut untuk menyokong badannya. Jangan bongkokkan belakang anda, apabila anda condong ke hadapan untuk menyusu bayi anda.

PENYUSUAN BAYI YANG LEBIH BESAR

Sebaik sahaja anda berdua telah cekap dalam hal penyusuan, anda akan mendapati bahawa anda dapat menyusukannya dalam hampir sebarang keadaan kedudukan rehat. Duduk bersilang kaki atas katil atau lantai adalah langkah yang baik, terutamanya jika anda dapat menyokong belakang anda pada bantal atau perabot.

Cari kedudukan yang selasa:

Anda mungkin berada dalam keadaan yang sama dalam satu jam. Tarik nafas yang dalam dan rehatkan bahu anda. Semakin anda berasa terhadap bayi anda, semakin mudah dia mengambil kedudukannya untuk menyusu. Berilah peluang yang banyak untuknya berhubung dengan kulit anda. Sekiranyan anda bersendirian, tanggalkan baju anda : Tanpa baju yang menghalang, anda mungkin mendapati lebih mudah untuk “melekatkannya”- iaitu berada dalam keadaan yang betul pada buah dada anda dan menghisap susu yang cekap.

No comments: